Torsdag 11.januar inviterte Utdanningsdirektoratet til frokostseminar og flere av organisasjonene på Seilet var til stede. Forskningsgruppen som jobber med evaluering av de praktiske og estetiske fagene presenterte de to første, av i alt fem delrapporter. Delrapportene kan leses her: https://www.udir.no/…/hoye-forventninger-til-praktisk…/
Noe av det som kommer frem i delrapport 1, er at fagene er preget av en uorden, eller stadig diskusjon rundt hva som er relevant i faget, innhold og mål, samtidig som at det er mange forventninger til fagene om at de skal bidra med praktiske arbeidsmåter og representere “noe annet” i skolen, enn andre fag. Imidlertid kan man kanskje si at dette lykkes i varierende grad? Samtidig er det relativt lite forskning på hva som faktisk foregår i skolene, hvordan lærerne tenker om egen praksis og hvordan elevene opplever den, særlig på 1.-4.trinn, i følge forskningsgruppen.
Delrapport 2 handler mye om nettopp prakisfortellinger og for SANS er det særlig praksis i fagene kroppsøving og musikk som er interessant. Kroppsøving som fag kan sies å fortsatt være preget av mye ball, mye fløyte fra lærer, ferdighets- og konkurransefokus. Her vet vi jo at dansen representerer “noe annet”, men at lærerne nok må få mer kunnskap om både form og innhold i danseundervisning for å kunne utnytte det fulle potensialet i dansen. En nøkkel her kan være å få ta del i profesjonsfellesskap i større grad, da mange lærere (generelt i de praktiske og estetiske fagene) rapporterer at de føler seg alene med sitt fag.
Interessant og fint å være på frokostseminaret i dag! Vi jobber videre med problemstillingene!