Oppvarming/forberedende øvelse

Hvordan: vi står gjerne i ring. Lærer nevner ulike ledd eller ber elevene nevne ledd, som vi skal bevege (bøye, strekke, rulle etc.).

Hvorfor: vi blir kjent med kroppen og leddene: hvilke ledd vi har, hva de heter og hvordan vi kan bevege dem.

Forme statuer

Hvordan: to og to jobber sammen. Den ene skal forme den andre til en statue ved å bøye ledd. Det er viktig å være forsiktig når man berører hverandre, men tydelig. Når statuen er ferdig, bytter man. I progresjonen går den som former statuen etterpå inn og lager en annen statue som passer til.

Hvorfor: i denne øvelsen blir man kjent med bevegelsesmuligheter i kroppens ledd og jobber kreativt med å forme en annen kropp enn sin egen. I progresjonen får man jobbet med å forme sin egen kropp i en statue som passer til den andres statue. Vi øver opp kroppsbevissthet, og å berøre og bli berørt på en hensynsfull og ufarlig måte.

Progresjon:

1.A former B og motsatt

2.A former B og lager deretter en statue som passer til. Deretter bytter man.

Det er viktig å være forsiktig når man berører andres kropper, samt holde passelig avstand når man lager en statue som skal passe til.