I kreativ eller skapende dans er en vanlig metode å utforske noe først: det kan for eksempel være en bevegelseskvalitet, en følelse, noe romlig eller relasjonelt. Deretter består prosessen gjerne i å velge ut de elementene man ønsker å ha med i en komposisjon og sette disse sammen i et slags system, til en struktur og en helhet. Går det an å tenke likedan når vi komponerer en fagartikkel?
Fagfornyelsen
I LK20 også kjent som Fagfornyelsen, er det et overordnet mål at eleven skal aktiviseres og være forskende. Kompetansemålene er stappfull av ord som «utforske», «undersøke», «anvende», «reflektere» og «presentere». Det legger til rette for å jobbe nettopp undersøkende, utforskende og skapende. Kan man gjøre det i bevegelse, kan man også gjøre det i tekst, eller?
Alle hjelpemidler tillatt
Når tilgangen på informasjon og kilder, både fysiske og digitale, er tilnærmet ubegrenset, og stort sett alle kilder er tillatt på eksamen, sier det seg selv at den gammeldagse puggingen av fakta er helt unødvendig. Det er heller ikke den som skal vurderes. Isteden gjelder det å kunne velge ut informasjon, anvende den og formidle den på en god måte.
Fagartikkelen som komposisjon
Mange danseelever sliter med å strukturere fagstoff og formidle det de kan på en ryddig måte. Kan det hjelpe å tenke på tekst som komposisjon? Fagartikkelen er et ettertraktet format å kunne i fag som f.eks. DiP1 og DiP2 på vgs. Hva om man tenker på prosessen med å skape en fagartikkel på samme måte som prosessen med å skape en dansekomposisjon? Vi undersøker og utforsker et tema ved hjelp av ulike kilder, velger ut hva vi vil anvende/ ha med i komposisjonen og deretter setter elementene sammen til en struktur og en helhet.
Og vipps så er vi skapende i skrivingen!
Tekst: Anette Sture Iversen.