Enkel berøring
Hvordan: Deltakerne deles i par med en A og en B (alternativt 1 og 2). A starter med å stå rolig, med åpne eller lukkede øyne. B starter med berøring etter instruks fra lærer. Lærer snakker gjerne i bilder: det regner lett, det begynner å hagle, vi koster bort vannet etc. Det gir elevene fokus som kan øke konsentrasjon i oppgaven og gjøre at berøringen oppleves mindre «klein».
Hvorfor: Mange syns det er utfordrende med berøring (berøre andre eller bli berørt av andre). Samtidig er har det å bli berørt på en trygg og omsorgsfull måte, positive effekter på psykisk og fysisk velvære. Det kan også øke vår kroppsbevissthet. I dans skal man gjerne være nær andre kropper, holde hender, lene seg på hverandre osv. og da kan man bruke denne øvelsen som en oppvarming eller innledende øvelse til videre arbeid som innebærer berøring. Øvelser som denne vekker den kinestetiske sansen vår.