I landssamarbeidet PAS er det et nytt eksamens- og prøvesystem som skal tas i bruk for første gang våren 2022. I fag som Dans i perspektiv (DiP) er det varierende begeistring rundt omkring i landet, for sentralt gitt eksamen, ikke minst med ny læreplan som gir den enkelte lærer større frihet når det gjelder innhold. Resultatet kan bli at elever på ulike skoler har vært innom veldig ulike tema. Hvordan skal vi forberede elevene på eksamen?
Kompetansebegrepet
På eksamen er det elevens kompetanse som skal testes. Det nye kompetansebegrepet i Fagfornyelsen er tydelig på at kompetanse er “å anvende kunnskapen i kjente og ukjente sammenhenger”. Det betyr at dersom eleven får spørsmål om noe ukjent på eksamen, som ikke lærer har gått igjennom i undervisningen, så er dette i tråd med det som skal testes nettopp på eksamen. Det er derfor viktig at lærer øver elevene på problemløsning, og å overføre og anvende kunnskapen de har i ulike sammenhenger. Videre er refleksjon fortsatt veldig viktig, (fag-)begreper og skriveferdigheter generelt.
Nytt format
Det nye eksamenssystemet åpner for en større variasjon i oppgavetyper og det er et ønske fra etaten at oppgavene tester elevens kompetanse på ulike måter. Det er for tidlig å si hvordan dette vil se ut i praksis, men vi kan i allefall se for oss at det blir noen flere oppgaver, både lang- og kortsvar. Det er ikke sikkert alle systemets muligheter er like relevant i DiP som f.eks. realfag.
Behov for sensorveiledning
Like mye som lærere og elever må forberede seg godt til å løse eksamensoppgavene, er det viktig at sensorene klarer å vurdere på en god måte. Sensorene må kunne gjenkjenne overføring og anvendelse av kunnskap, som vi har vært inne på, slik at elevene med fordel kan bruke sin individuelle kunnskap og erfaring, og få uttelling for det. Videre skal refleksjon anerkjennes som før. Det kommer tilbud om sensorveiledning i løpet av våren.
Tekst: Anette Sture Iversen